Kwaliteitsstatuut GGZ
Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam praktijk: Psychotherapie Praktijk Heuvelrug
Naam regiebehandelaar: W.Wouters
E-mailadres: info@heuvelrug-psychotherapie.nl
KvK nummer: 81075030
Website: www.heuvelrug-psychotherapie.nl
BIG-registraties: 69032218125 en 89032218116
Overige kwalificaties
Basisopleiding: Psycholoog-psychotherapeut
AGB-code praktijk: 94001724
AGB-code persoonlijk: 94002122
2. Werkzaam in:
de gespecialiseerde-ggz
3. Aandachtsgebieden
Patiënten kunnen met de volgende problematiek in mijn praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden,
type klachten, behandelvorm):
Persoonlijkheidsproblematiek, angst- en stemmingsklachten op basis van neurotiserende of
traumatiserende psychologische ontwikkeling Ik behandel middels individuele psychodynamische
psychotherapie, Transference Focussed Psychotherapy (TFP), interpersoonlijke therapie (IPT) en
soms cognitieve gedragstherapie. Daarnaast behandel ik middels lichaamsgeorienteerde
groepsbehandelingen volgens de methode van Al Pesso
4. Samenstelling van de praktijk
Aan mijn praktijk zijn de volgende zorg verlenende medewerkers verbonden (namen en
BIGregistraties van regiebehandelaren):
Geen medewerkers
5. Professioneel netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
Anders: Vrijgevestigd psychiater voor medicatie en consultatie
5b. Ik werk in mijn professioneel netwerk het meest, frequent, samen met (naam/namen en indien
van toepassing BIG-registratie(s)):
E. de Ruijter Korver, psychiater, BIG 7923629001
M.Obbink, psychotherapeut, BIG 190 52 133 725
D.Bronnenberg, psychotherapeut, BIG 090 4423 7916
J.Gussenhoven, psychotherapeut-psychoanalytica, BIG 09041536216
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele netwerk, tenzij de patiënt
daarvoor geen toestemming geeft:
Intervisie, verwijzing (over en weer), meekijken met behandeling, medicatie-advies, algemene
consultatie en toetsing van indicatiestelling conform reglement van de LVVP
5d. Patiënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Bij crisissituatie kunnen mijn cliënten in de weekenden en tijdens avond en nacht terecht bij de HAP
en bij de crisisdienst in de regio.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: ik dat niet nodig acht gezien de aard van de problematiek in mijn praktijk en de
afdichting van noodsituaties overdag
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ik heb geen contracten met zorgverzekeraars
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief overig (zorg)product voor niet-verzekerde zorg het OZP-tarief gepubliceerd op mijn
website of in mijn praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in mijn praktijk.
De behandeltarieven, OZP-tarief en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief zijn hier te
vinden
Link naar website met de behandeltarieven, OZP-tarief, en eventueel no-show voorwaarden en noshow
tarief: http://www.heuvelrug-psychotherapie.nl/kk_1200000.html
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Visitatie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website: https://www.lvvp.info/mijn-lvvp/praktijkvoering/visitatie-en-kwaliteitscriteria/
9. Klachten- en geschillenregeling
9a. Mijn patiënten kunnen met klachten over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij (naam
en contactgegevens klachtenfunctionaris):
De LVVP als beroepsorganisatie heeft een klachtenfunctionaris voor haar leden geregeld.
Link naar website: Een LVVP-klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is bereikbaar per mail via LVVP@klachtencompany.nl, per telefoon via (088) 234 16 06 of per aangetekende post via postbus 3106, 2601 DC Delft. Bij voorkeur sturen patiënten die een klacht hebben het klachtenformulier per mail aan Klacht&Company
9b. Mijn patiënten kunnen met geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij
Naam geschilleninstantie vermelden waarbij u bent aangesloten:
Ook dat wordt geregeld door de LVVP
De geschillenregeling is hier te vinden
Link naar website: https://www.lvvp.info/mijn-lvvp/praktijkvoering/wet-en-regelgeving-vanoverheid-
nza-en-cvz?q=geschillen
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Collega mevrouw J.Gussenhoven in Zeist
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval mijn praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces – het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of document
(en kunnen deze telefonisch opvragen). De informatie is gerangschikt naar generalistische basis-ggz
en/of gespecialiseerde ggz, en -in geval van een contract- per zorgverzekeraar, en -indien van
toepassing- per diagnose.
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: http://www.heuvelrugpsychotherapie.
nl/kk_900000.html
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de
telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt):
Patiënten bellen bij voorkeur zelf op mijn telefoontijd, d.i. maandag en donderdag tussen 8.30 en
9.00 uur. Indien dat niet lukt kan men boodschap inspreken; ik bel de zelfde (werk-)dag terug. Ook
kan men per e-mail aanmelden. Ik doe zelf intake en indicatie stelling. Communicatie met patiënt
verloopt via beveiligde email (in de planning; nog niet geëffectueerd)
12b. Ik verwijs de patiënt terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien
mijn praktijk geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt (zoals een ander
werkterrein of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid):
Ja
13. Diagnostiek
13a. De diagnose voor de behandeling wordt in mijn praktijk gesteld door
Naam: W.Wouters, als regiebehandelaar-psychotherapeut
Generalistische basis ggz:
Geen
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
9405 Klinisch psycholoog
13b. Zijn er andere betrokkenen bij het diagnostisch proces, zo ja in welke rol?:
Nee
14. Behandeling
14a. Het behandelplan wordt in mijn praktijk in samenspraak met de patiënt opgesteld door
Naam: W.Wouters, als regiebehandelaar-psychotherapeut
Generalistische basis ggz:
Geen
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
9405 Klinisch psycholoog
14b. Het aanspreekpunt voor de patiënt tijdens de behandeling is
Naam: W.Wouters, als regiebehandelaar-psychotherapeut
Generalistische basis ggz:
Geen
Gespecialiseerde ggz:
Kwalificatie Omschrijving
9402 Psychotherapeut
9405 Klinisch psycholoog
14c. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
14d. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuur ik een afschrift van het behandelplan als
brief naar de huisarts (of andere verwijzer), tenzij de patiënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
14e. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt en –indien van toepassing en met
toestemming van de patiënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe dat als
volgt:
Door regelmatig te toetsen, in gesprek met cliënt, of de behandeling en bejegening passend is bij wat
cliënt nodig heeft.
14f. De voortgang van de behandeling wordt in mijn praktijk als volgt gemonitord (zoals
voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Ik doen aan ROM middels de OQ45, welke ik eenmaal per drie maanden afneem bij korter durende
behandelingen, en eenmaal per half jaar of eenmaal per jaar bij langdurende behandelingen.
14g. Ik heb een kopie van de overeenkomst met de Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor
aanlevering van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG):
Ik upload een kopie van de overeenkomst Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR) voor aanlevering
van ROM-gegevens aan de Stichting Benchmark ggz (SBG) op www.ggzkwalitetisstatuut.nl
14h. Ik evalueer periodiek en tijdig met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de voortgang,
doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Ik doen aan ROM middels de OQ45, welke ik eenmaal per drie maanden afneem bij korter durende
behandelingen, en eenmaal per half jaar of eenmaal per jaar bij langdurende openleggende
behandelingen.
14i. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten op de volgende manier:
Door met regelmaat te vragen in hoeverre men zich gehoord, goed bejegend en geholpen voelt door
het proces waar we samen aan begonnen zijn. Ik gebruik daartoe geen meetinstrumenten.
15. Afsluiting/nazorg
15a. Ik bespreek met de patiënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
de mogelijke vervolgstappen:
Ja
15b. De verwijzer wordt hiervan in kennis gesteld middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt
hiertegen bezwaar maakt:
Ja
15c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
16. Omgang met patientgegevens
16a. Ik vraag om toestemming van de patient bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
16b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
16c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/DIS:
Ja
III. Ondertekening
Naam: W. (Wouter) Wouters
Plaats: Amerongen
Datum: 20-10-2016
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar
waarheid heb ingevuld:
Ja